loading...
روستای چهلخانه
آخرین ارسال های انجمن

sms

mohammad بازدید : 2 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

!!!!!!!!!!! 4jok.com !!!!!!!!!!!! علامت اختصاصی mdrl1211
آفتابی طلوع میکند و با طلوع آن جهان رنگ تازه ای به خود میگیرد 

sms

mohammad بازدید : 3 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

تولد تکرار امیدواری خداوندی است ،
یادآوری این تکرار بر شما گرامی باد ***

sms

mohammad بازدید : 3 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

***پست ویژه***
وجود زيبايت وارد به دنيا ميشود
هديه سالروزش اين آوا ميشود
عاشقي چون من بي پروا ميشود
در شعر تولد غرق رويا ميشود
اينگونه سالي دگر ازعمر تو آغاز ميشود
خیلی دوستت دارم 

mohammad بازدید : 2 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

 

مقدمهيكي از مهمترين بحث‌ها در عرصۀ علوم انساني، تربيت انسان است، زيرا مهمترين هدفِ رسالت انبيا را تربيت و تزكيه تشكيل مي‌دهد. و انسان يگانه موجودي است كه بيشترين نياز را به تربيت  و رسيدن به كمال دارد؛ زيرا جانداران ديگر بر اساس غريزه از نخستين لحظه‌هاي تولد راهشان را مي‌يابند و بر همين اساس از خود دفاع كرده، به زندگيشان ادامه مي‌دهند. اما انسان اينگونه نيست؛ اگر دست حمايتِ مربيان از سر او برداشته شود،  نه تنها به كمال دست نمي‌يابد بلكه  از همان آغاز، راه فنا را در پيش مي‌گيرد. چنانكه نوزاد انسان از هر زنده جاني ضعيف تر و به تعبيري:
حيوان بالفعل است كه هيچ قدرت دفاع و زيستن ندارد و  كمالي در او مشاهده نمي‌شود ولي همين موجود ضعيف، با تربيت و آموزش، به جايي مي‌رسد كه سيارات آسماني را در اختيار مي‌گيرد و با قوۀ انديشه و فكر به همۀ اشيا مسلط مي‌شود. اگر انسان تربيت شود و در مسير كمال و بلند پروازي قرارگيرد، آنچنان شاهين روحش اوج مي‌گيرد كه ستيغ سعادت را به آساني فتح  مي‌كند و تا بلنداي آسمان انسانيت به پرواز در مي‌آيد. و بر قله‌هاي پيروزي  و كمال  يكي پس از ديگري سيطره مي‌يابد به فرمودۀ زيباي سعدي:

رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند ***  بنگر كه تا چه حدست مكان آدميت
طيران مرغ ديدي تو ز پاي بند شهوت   ***  به درآي تا ببيني، طيران آدميت [1]

mohammad بازدید : 2 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

نوشته ي پيش رو با عنوان « آسيب شناسي امر به معروف و نهي از منكر» تحقيقي است ، توصيفي – تحليلي كه با بررسي معاني لغوي و اصطلاحي آن ، اهميت و جايگاه امر به معروف و نهي از منكر ، در قرآن و روايات و ذكر انواع آسيب هاي اختصاصي و عمومي و در پايان اثرات و عواقب ترك اين دو فريضه ی مهم الهي ، سعي دارد خواننده را با اين مسئله ي مهم ، بيشتر و بهتر آشنا سازد.شناخت ابعاد و زواياي امر به معروف و نهي از منكر يك اصل بنيادين است ، كه تفكر مسلمانان را زلال و ناخالصي هاي آن را جدا مي كند و آنان كه اين اصل را به خوبي شناخته اند در دام چنين لغزشگاه هاي خطرناكي قرار نمي گيرند.
بنابراين ، لازمه ي شناخت اين آسيب ها ، كسب آگاهي دقیق و روشن از آن هاست.

mohammad بازدید : 4 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

 

يكي از همرزمان شهيد علي ماهاني درباره روش اين بزرگوار در تذكر دادن به اطرافيان براي اجراي احكام الهي مي‏گويد: «فضاي منطقه طوري بود كه بعضي افراد كمتر به نماز جماعت صبح و جلسات قرائت قرآن اهميت مي‏دادند و به صورت منظم و دايمي و باانگيزه در اين‏گونه مراسم‏ها شركت نمي‏كردند. اين شهيد بزرگوار هيچ وقت به كسي مستقيم نگفت: بياييد نماز جماعت يا كلاس قرآن. ايشان وقت نماز كه مي‏شد، خودش وضو مي‏گرفت و به طرف مسجد مي‏رفت و بعد از نماز هم شروع به قرائت قرآن مي‏كرد. به گونه‏اي شده بود كه بچه‏ها به محض اينكه مي‏ديدند علي آقا وضو مي‏گيرد، مي‏فهميدند وقت نماز است و آنها نيز بدون تذكردادن وضو مي‏گرفتند و به طرف مسجد مي‏رفتند. اين حركت شهيد به اندازه‏اي در نيروها تأثير كرده بود كه همه قبل از اذان در مسجد مي‏نشستند».1

mohammad بازدید : 1 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

 

چكيدهعلماي حقوق جزا وجرم‌شناسي علل و عوامل مختلفي را در تحقق جرم و به طور كلي پديده مجرمانه موثر مي‌دانند ليكن به نظر اين دانشمندان تاثير هريك از علل وعوامل بر حسب شرايط، اوضاع و احوال متفاوت خواهد بود به نحوي كه فرد بر اساس ميزان تاثير هر كدام از اين شرايط بر ديگري بازيگري نقش مجرمانه را در جامعه به عهده ميگيرد.اين عوامل گاهي در خود فرد وجود دارد و گاهي جامعه او را در ايفاي اين نقش ياري مي‌نمايد.
دانشمندان اين رشته از علم حقوق با طرح ديدگاههاي متنوعي تلاش نموده‌اند تا ضمن شناسايي كليه عوامل جرم‌زا روش‌هاي مختلفي را براي پيشگيري از وقوع جرم بر اساس مباني ديدگاه خود ارائه نمايند كه وجود ديدگاه‌هاي متعدد حاكي از جامع نبودن هريك از شيوه‌ها به تنهايي در پيشگيري از جرم مي‌باشد.
تاثيرپذيري اين رشته از علوم انساني از حقوق غرب موجب گرديده در جمهوري اسلامي ايران جرم‌شناسي اسلامي كه توان پاسخگويي به كليه سؤالات مرتبط با جرم و پيشگيري را داردكمتر مورد توجه حقوق‌دانان قرار گيرد.

mohammad بازدید : 3 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

امام باقر (عليه السلام) : همانا امر به معروف و نهي از منكر راه پيامبران و شيوۀ صالحان است كه به واسطۀ آن واجبات ديگر به پا داشته مي شود . به وسيلۀ آن پيشه ها روا و حلال، ستمها برطرف و زمين آباد مي شود. دشمنان به واسطۀ اين فريضه مجبور به انصاف شده و امر (دين و دنيا) استوار مي شود.
دفاع مقدس هشت سالۀ ‌ما كه پرتوي از شگفت جنگ يك روزۀ عاشوراي 61 بود، مردان مردي را به خود ديد كه تاريخ با همۀ ديرپاي اش، جز در برهه اي كوتاه، به خود نديده بود. بيشتر انسان هايي كه ياور درد بودند و قرين رنج و آشناي زخم، با تركش و گلوله و خمپاره، انسي عجيب داشتند و هماره با آتش و انفجار و خون هم آغوشي مي كردند و در لحظه لحظه اين مراحل به نيكويي هر چه تمام تر «امر به معروف» مي كردند و زيباترين روش هاي «نهي از منكر» را به كار مي بستند و با رفتار حكيمانه خويش در عمل معروف را تبليغ مي كردند و از منكر تبري مي جستند و احكام نوراني و انسان­ساز اسلام را پاس مي داشتند. در اين جا به ذكر چند خاطره در اين خصوص مي پردازيم.

mohammad بازدید : 7 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)


حال بايد ديد اين وجوب عيني است يا کفايي که باز هم اختلاف بسياري در آن وجو دارد. که در اين ميان فقط به بيان کلام جناب شيخ طوسي در الاقتصاد اکتفا مي کنيم:

« و اختلفوا في كيفية وجوبه: فقال الأكثر انهما من فروض الكفايات إذا قام به البعض سقط عن الباقين، و قال قوم هما من فروض الأعيان. و هو الأقوى عندي، لعموم آي القرآن و الاخبار، كقوله تعالى «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يدْعُونَ إِلَى الْخَيرِ وَ يأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ينْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»19 و قوله «كُنْتُمْ خَيرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»20و قوله في لقمان ‏«أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ»21في حكاية عن لقمان حين أوصى ابنه. و الاخبار أكثر من أن تحصى و يطول بذكرها الكتاب.»22

mohammad بازدید : 1 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)


يکي از واجبات و فروع دين ما که از اهميت بسياري بر خوردار است فريضه امر به معروف و نهي از منکر است که علي رغم اهميت آن خواسته يا نا خواسته در حال کم رنگ شدن است، در اين کلام بر آنيم تا با بررسي جايگاه و منزلت فقهي آن آشنايي لازم براي عمل کردن به اين واجب را فراهم نماييم. خوب است بدانيم که بعضي فقها کتاب مستقلي به آن اختصاص داده و در مورد اين دو فريضه بحث نموده اند. و نکته ديگر وجوب آن است که به تفصيل بيان و بررسي خواهيم نمودکه اولا سمعي است يا عقلي و ثانيا عيني است يا کفايي. اين فريضه با چهار شرط علم به منکر وشناخت معروف، احتمال تأثير، احتمال تکرار و عدم وجود مفسده واجب شده و به هيچ عنوان قابل سقوط نيست و در سه مرتبه قلب، لسان، وضرب وجوب دارد.

mohammad بازدید : 1 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)
 
قبل از پرداختن به بحث اصلي ، لازم است تعاريفي از فرهنگ و تهاجم فرهنگي ارائه گردد ؛ تعاريف متعددي از فرهنگ ارائه شده ، كه به عنوان نمونه تعريفي از يونسكو آورده مي شود :
 
فرهنگ (Culture) : فرهنگ به مجموعه ي پيچيده اي از خصوصيات احساسي ، فكري ، مادي و غيرمادي اطلاق مي شود كه به عنوان شاخص يك جامعه يا گروه اجتماعي مطرح مي شود ، كه اين نه فقط شامل هنرها و آثار ادبي است ، بلكه شامل شكل هاي مختلف زندگي ، حقوقي بنيادين انسان ها ، نظام هاي ارزشي و اعتقادات هم مي باشد.(1) پس زماني كه در اين مقاله سخن از فرهنگ سازي به ميان مي آيد ، هم شامل بعد معنوي آن – يعني ايجاد باور ، اعتقاد ، اخلاق و منش اسلامي – مي شود و ابعاد مادي آن يعني پوشش ظاهري و كالاها و لوازم مورد استفاده ي افراد را فرا مي گيرد. از آنجا كه فرهنگ ، آموختني و از روش هاي مختلفي چون مثل ها ، قصه ها و افسانه ها ، اسطوره ها ، هنر ، آموزش هاي خانواده و مدرسه ، تعاليم ديني و امروز به ميزان زيادي از طريق رسانه هاي جمعي آموخته مي شود ، پس مي توان در آموزش فرهنگ مطلوب با استفاده از شيوه هاي درست ، موفق بود.
mohammad بازدید : 2 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

رساله قدسیه و نوریه «فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیّه» علامه حسن زاده با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآمده است. 

mohammad بازدید : 4 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

یکی از شهدای گمنام که امسال همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به خاک سپرده شده بود، توسط مادر متوفایش شناسایی شد. 


به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ «سردار محمدرضا حسنی‎سعدی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثار گران استان کرمان، اظهار داشت: پیکر مطهر شهید «حمید ادیبی» در اوایل سال جاری و در منطقه "فاو" تفحص شد و به دلیل نبود آثار و نشانه ای از هویت این شهید، وی در زمره شهدای گمنام قرار گرفت.

mohammad بازدید : 7 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

سوم جمادی الثانی وفات حضرت فاطمه(س) است. او که پدر؛"مادر خویش"می نامیدش، در زندگی خانه‌ای از عشق ساخت که انسان در قامت اسلام در آن تداوم یافت و در مرگ، مظلومیت خود و پیروان راستین اسلام را، به رخ تمامی تاریخ کشاند. در ذیل مروری اسنادی بر چرایی"فاطمه شدن" او داریم :

حضرت امیرالمؤمنین، علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «... ان الحسن والحسین سبطا هذه الامة وهما من محمد کمکان العینین من الراس واما انا فکمکان الید من البدن واما فاطمة فکمکان القلب من الجسد... ؛ (1) حسن و حسین علیهما السلام دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)  همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه علیها السلام [برای محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) همانند قلب برای بدن است.»

پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) از حضرت امیرالمؤمنین، علی (علیه‌السلام)  درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام پرسیدند، حضرت پاسخ دادند: «نعم العون علی طاعة الله؛ (2) [فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست.»

mohammad بازدید : 4 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

ریاى بى کرانه عواطف و احساسات پاک علی به موج آمد و باران اشک از دیدگان فرو بارید؛ همان گونه که دست فاطمه در دستش بود، سر او را به سینه چسبانید تا شاید قلب طوفان زده اش ‍آرامش یابد و اقیانوس متلاطم وجودش به سکون و آرامش گراید؛ و هر ساعتى گریستند.

 

 

لحظات عجیبى بود. فرشتگان به گریه افتادند و زمین و زمان رنگ غم گرفت .
آن گاه امیرمؤمنان فرمود: گرامى همسرم ! فاطمه جان ! مام پرفضیلت فرزندانم ، دخت پرشکوه پیامبر، با تو هستم !
با تو، جلوه نور، فروغ ابدیت ، دخت بهشت !
با تو، امانت گرانبهاى خدا و پیامبر، آرى با تو!
به خداى سوگند، تو بالاتر و داناتر از آن هستى که جز آن گونه که خود گفتى عمل کرده باشى .
معاذ الله ، انت اعلم بالله و ابر و اتقى و اکرم و اشد خوفها من الله ان اوبخک بمخالفتى (745)
فاطمه جان ! دورى تو براى من سخت است و فراقت گران .
دوریت سوگ پیامبر را برایم تجدید مى کند،
محبوب دل پیامبر!

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

بانوی آب

1 . تاریخ عصمت؛ تاریخ رنج
تاریخ زندگی معصومان(علیهم السلام) انباشته از رنج ها و حکمت هاست. رنج زندگی این بزرگواران، اگرچه در این دنیا ظهوریافته و نمودی دنیایی دارد، اما به بازتاب های آن که می نگریم، ردپای روشن و آشکار انگیزه های الهی، متعالی و فرادنیایی را در آن ها می بینیم.
 

 رنج ها و خون دل خوردن های پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)- به حکم عقل و تاریخ و انصاف- ربطی به حکومت و سروری بر مردم نداشت بلکه پیامبر، مانند تمام رسولان الهی، غصه روح مردم را می خورد که مبادا در مغاک فریبکاری های دنیا فروروند. در سوی دیگر تاریخ، علی(علیه السلام) را می بینیم که حق الهی خود در باب حکومت را غصب شده می بیند، اما آن گاه که در پی اقبال مردم، آن را در کف خود می بیند، برای خود و خان ومان خود همان را می خواهد و می پسندد که برای معمولی ترین مردمان. توجه کنیم که این همان علی است که می گوید: اگر پرده های غیب به یک سو رود، به اندازه مثقال ذره ای بر یقین من افزوده نخواهد شد. او- با آن جبروت الهی- حکومت را، اگر به احقاق حقی یا فرو کوفتن باطلی نینجامد، از کفش پاره ای بی اهمیت تر می داند. امام با این همه، به خاطر خدا و ارزش ها، خود را به رنج می افکند و از تعهد و مسئولیت نمی گریزد و سرانجام، جان بر سر پیمان می گذارد. در این سوی تاریخ، حسن و حسین(علیهما السلام) ایستاده اند: میراث داران راستین پدر در رنج بردن ها و فضیلت ها. امام حسن مجتبی(علیه السلام) از نابخردی، بی مسئولیتی و نامردمی آن به اصطلاح یارانش، کوه های رنج بر شانه داشت و سرانجام ایشان، همان شد که شد: شرحه شرحه راه سپردن در بیابان رنجی که او را به افق های بی پایان شکوه و تعالی پدرانش پیوند می داد.

حسین را ببینید که در متن تاریخ شکوه و رنج ایستاده است. این رنج البته برای او نهایی ترین مرحله زیبایی و آرمان است. حسین(علیه السلام) خود را بر «حق» می داند و دشمن را تزویر و «باطل»، و حق با باطل اگر کنار بیاید، «انسان» بی معنا می شود. و چنین است که او امام انسان است. او از خود می گذرد، از دوستان، از برادر، و اهل بیت رسول(علیهم السلام) را آشنای آن بیابان های غریب می بیند، رنج می بیند و رنج می بیند، اما به میراث دارانش آموخته است که بلا را جز زیبایی نبینند: «و ما رأیت الاجمیلا». تاریخ کربلا را که بشکافیم، می بینیم اگرچه لبریز حماسه و شکوهمندی است، اما آن رنج بردن های آگاهانه و ارزشمدارانه هم در آن کم نیست و چنین است که کربلا، کرب «بلا» است. گوهرهای دیگر نیز در این «خاندان» چنین اند: فراز و نشیبی انباشته از سختی و پایداری و هواداری حق.

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه گفته شد: [که شما خدام حضرت زهرا سلام الله علیها هستید... ]، اما از من غیر از قصور و تقصیر هیچ نیست. ما کاری نکردیم، اما شما یا باید از پدرتان تشکر کنید، یا از مادرتان، یا یک سابقه حُسنائی و عمل صالحی داشتید که به این توفیق رسیدید. در بین این کلمات گفتند: اینها خدّام و نوکران حضرت زهرا هستند، این کلمه کلمه ای است بهت انگیز.
 

 قطب الدین راوندی از اعلام علما و فقها و محدثین متقدمین، او این روایت را نقل می کند، که امّ ایمن بعد از شهادت حضرت زهرا، قسم خورد که در مدینه نمی ماند. سر به بیابان گذاشت. [قضیه]چه بوده؟ چه شده؟ [حضرت زهرا]چه کسی بوده؟ او[ام ایمن] می داند. "حلفت" قسم خورد که در مدینه نماند. رفت به صحرا، در آن بیابان عربستان تشنه شد، به حد مرگ رسید، یک جمله گفت، گفت: "یا رب انا خادمة فاطمة"، من خدمتگزار فاطمه ام. تا این جمله را گفت: از عطش کشته می شوم، دلوی از آسمان سرازیر شد، شربتی نوشید. این مهم است، شرح این کلمات مفصل است.[از آن] شربتی نوشید [که] هفت سال نه طعامی، نه شرابی، نه آب، نه نان، نه غذا، نه آب، به این بدن دیگر نرسید[و احتیاج نداشت]. یعنی چه؟ یک کلمه گفت من خادمه فاطمه ام - خدمت مقبوله این است- در این نشئه جوابش دادند، آن هم آب از کجا بود؟ کسی خبر ندارد، منقلب کرد این بدن مادی را، نوامیس طبیعت را خنثی کرد. خدمت او اکسیری است که هر فلزی را منقلب می کند.

mohammad بازدید : 15 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)
اى بلند اختر که ناموس خداى اکبرى
عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى

زینت عرش خدا پرورده دامان توست
یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى
آن که بُد منّت وجودش بر تمام ما سوى
گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى
تاج فرق عالَم و آدم بود ختم رُسُل
بر سر آن سرور کون و مکان تو افسرى
از گلستان تو یک گُل خامس آل عباست
اى که در آغوش خود خون خدا مى پرورى
مقتداى حضرت عیسى بود فرزند تو
آن چه در وصف تو گویم باز از آن برترى
در قیامت اولین و آخرین سرها به زیر

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.
سلیم بن قیس می‌گوید:
از ابن‌عباس شنیدم که می‌گفت: چون بیماری حضرت فاطمه علیهاالسلام شدید شد، علی‌علیه السلام را طلبید و فرمود:

 

"وصیت می‌کنم تو را که بعد از من با امامه دختر خواهر من زینب ازدواج کنی و تابوت مرا چنانچه ملائکه برای من وصف کردند، بسازی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا در[تشییعٍ] جنازه من حاضر شوند.

پس همان روز فاطمه علیهاالسلام از دنیا رحلت کرد. از صدای گریه، مدینه به لرزه در آمد و مردم را دهشتی روی داد مانند روز وفات حضرت رسالت صلی الله علیه و آله و سلم."

پس ابوبکر و عمر به تعزیه حضرت علی علیه السلام آمدند و گفتند:
تا ما حاضر نشویم بر دختر رسول خدا نماز نگزار.

mohammad بازدید : 2 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.
سلیم بن قیس می‌گوید:
از ابن‌عباس شنیدم که می‌گفت: چون بیماری حضرت فاطمه علیهاالسلام شدید شد، علی‌علیه السلام را طلبید و فرمود:

 

"وصیت می‌کنم تو را که بعد از من با امامه دختر خواهر من زینب ازدواج کنی و تابوت مرا چنانچه ملائکه برای من وصف کردند، بسازی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا در[تشییعٍ] جنازه من حاضر شوند.

پس همان روز فاطمه علیهاالسلام از دنیا رحلت کرد. از صدای گریه، مدینه به لرزه در آمد و مردم را دهشتی روی داد مانند روز وفات حضرت رسالت صلی الله علیه و آله و سلم."

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

زمخشرى در کشاف هنگام ذکر ماجراى زکریا و مریم ‏علیهماالسلام نقل کرده ‏است که پیامبر صلى الله علیه و آله در هنگام قحط سالى، به گرسنگى مبتلا شد. حضرت ‏فاطمه ‏علیهاالسلام دو قرص نان و پاره‏اى گوشت براى آن ‏حضرت، تحفه برد و وى ‏را بر خود مقدم داشت.

 

امّا آن ‏حضرت طبق را به خود فاطمه بازپس داد و فرمود: آن را بگیر. آنگاه روپوش روى طبق را برگرفت. طبق پر از گوشت و نان بود. فاطمه با دیدن این صحنه شگفت‏زده شد و پى ‏برد که این ‏نان و گوشت از جانب خداوند فرستاده شده است. پیامبر به فاطمه فرمود: این نان و گوشت از کجا آمده است؟ فاطمه پاسخ داد: از سوى خدا که او هر که را خواهد بى‏حساب، روزى دهد. پیامبر فرمود: سپاس خدایى را که تو را مانند بانوى زنان بنى اسرائیل قرار داد. سپس آن‏ حضرت، على بن‏ابى‏طالب و حسن و حسین و اهل‌بیتش را جمع کرد و همگى از آن غذا خوردند و سیر شدند. امّا از غذا، هیچ کاسته نشده بود و فاطمه باقیمانده ‏غذا را به همسایگان خویش بخشید.

mohammad بازدید : 4 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

منزلت و جایگاه رفیع حضرت زهرا علیهاالسلام در نزد حضرت علی علیه السلام نشانگر اوج شخصیت زن در نگاه اوست، یک زن می‌تواند چنان بالا رود که مایه مباهات و افتخار امام (علیه السلام) گردد. اگرچه بیان عظمت مقام حضرت فاطمه علیهاالسلام در نزد حضرت علی علیه السلام خود تحقیق مستقلی می‌طلبد لکن در اینجا فهرست‌وار، به ذکر پاره‌ای از موارد، پرداخته شده تا بیانگر اوج مقام و مرتبه زن در نگرش حضرت باشد.

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

مصحف حضرت فاطمه(علیهاالسلام) شامل: اخبار و اطلاعاتى در آینده‏ى جهان تا روز قیامت، سرنوشت فرزندان و ذریه آن حضرت، ستمگرى و انواع جنایات خلفاى جور و پادشاهان بى‏داد و از این قبیل علوم و اخبار مى‏باشد، این کتاب که از نظر حجم سه برابر قرآن است، ولى چیزى درباره‏ى قرآن و یا احکام و حلال و حرام ندارد، بلکه آینده‏ى تاریخ را تا روز رستاخیز ترسیم کرده است، که اینک چند حدیث در این زمینه نقل مى‏کنیم:

 

 

 

ابوبصیر از امام صادق علیه‏السلام در مورد مصحف فاطمه علیهاالسلام سوال نمود، آن حضرت در جواب او فرمودند:

مصحف فیه مثل قرآنکم هذا ثلاث مرات واللَّه ما فیه من قرآنکم حرف واحد. 1

مصحف فاطمه علیهاالسلام سه برابر این قرآن موجود است، ولکن در یک حرف نیز مشابهت ندارند.

شبیه این حدیث را از امام کاظم علیه‏السلام داریم که مى‏فرمایند: مصحف فاطمه در نزد من است، ولى چیزى از احکام قرآن در آن نیست.2

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 جابر بن عبدالله انصاری روایت می‌کند:
روزی پیامبر بعد از نماز ظهر و عصر با اصحاب در مسجد نشسته بودند. پیرمردی بیابانی خسته و با نفسهای به شمارش افتاده وارد شد که معلوم بود از راه دوری می‌رسد و نیازمند است .


رسول خدا از وضع او سوال نمود، گفت: یا نبی الله! من پیرمردی گرسنه‌ام . مرا سیر فرما! برهنه ام، مرابپوشان، بیچاره ام، دستگیری‌ام نما! پیامبر فرمود: خواسته‌های تو را فعلا نمی‌توانم بر آورده نمایم، ولی تو را نزد کسی می‌فرستم که خدا و رسولش وی را دوست دارند، او هم خدا و رسول را دوست دارد. آنچه داشته باشد، دیگران را بر خود مقدم می‌دارد.

mohammad بازدید : 2 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

زندگانی صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س)
کتاب «زندگانی صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س)» تألیف عبدالحسین دستغیب توسط نشر جزایری منتشر شده‌است. 
خیلی‌ها دستغیب را از اولیای خدا می‌دانند و از خواص اهل علم. این را شاید از ضریح با صفا و زیبایش که در کنج بارگاهآال‌الرضا، شاهچراغ، قرار گرفته‌است هم می‌توان فهمید.

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 خداگرایی در سال های کودکی
روزی که حضرت خدیجه از دنیا رفت، زهرا علیهاالسلام پدر را بغل کرد، به دور پدر چرخید و پرسید: «پدرجان! مادرم کجاست؟» این لحظات که بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بسیار سخت می گذشت؛ چرا که از سوی

mohammad بازدید : 2 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 سرنوشت فدك با رفتار متفاوت حاكمان

بررسی تاریخی پیرامون مسئله فدك در دوران خلافت زمامداران و حاكمان و رفتار متفاوت آنها نسبت به آن، بسیاری از مطالب و حقایق تاریخی را برای ما روشن می‏كند كه لازم است دانسته شوند، چون از طرفی اهمیت فدك را به لحاظ ارزش فوق العاده مادی و اقتصادی و سیاسی آن تبیین می‏كند و از طرفی هم بیانگر رفتار متفاوت و متناقض حاكمان است كه هر یك طریقه و سلیقه خاصی را نسبت به آن اعمال كردند و عملكرد حاكمان قبلی را نادیده گرفتند و روش و نظر آنها را كنار گذاشتند در نهایت به راه صواب رفتند و بعضی هم خطا كردند.

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

روز اول

آسمان سرد  و زمین سرد  ، دل من سرد  و  دلت سرد  و همه  عالم و آدم دلسرد...

بال دل باز کنم، حاجت پرواز کنم ،قفل قفس را به سر انگشت پرم ناز کنم ،از تو مدد گیرم و در اوج زمان ها و مکان ها  ،ملکوتِ ملک و ملکِ  ملک را به یکی لحظه به هم بند زنم ،با دل آشفته ی عاشق همه را یکسره پیوند زنم ،بعد به چشمان تو لبخند زنم ،آه کشم ،از دل  خود تا دل تو راه کشم ،بال سپیدم به در سوخته ی  دود گرفته ،در افروخته ی شرمزده ،در و گل میخ گه بر جان تو آزرم زده ،در بیت تو ،تو ای ماه کشم...آه کشم...آه کشم ...

به نگاهی نگران ،غرق غمی تلخ و گران ، دور  و جدا از دگران ، باز گشایم در و آهسته  و در اوج ادب ،سوخته دل ،سوخته لب،سو خته پر ،سوخته روزم شده شب،پای گذارم به حریم حرم عشق ،به دریای صفا و کرم و عشق ،به دلواپسی مغتنم عشق ،به آسودگی از درد  و غم عشق ،به آغوش تو مادر ،به آرامش چشمان تو ای عشق مصور ،به امواج سرآسوده به درگاه  پیمبر  ، به تو ای برده دل از حضرت حیدر، به آغوش تو  مادر...

mohammad بازدید : 14 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

 

 هر چند عمر کوتاهی داشت اما در همین عمر کوتاه به گونه ای زیست که زندگیش سراسر سرمشق شد؛ سرمشق برای یک عمر زندگی عارفانه و عاشقانه، زندگی مملو از نورانیت و صمیمیت، و زندگی سرشار از موفقیت و زندگی با احساس مسئولیت کردن به آنچه در پیرامونش می گذشت.

گمان نشود چون زن است تنها الگوی زنان است و مردان نمی توانند از او الگوبرداری کنند.

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

یاس پیامبر

از گفتار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به فاطمه سلام الله علیها به خوبی روشن می شود که علاقه آن حضرت به دخترش فاطمه بیش از محبت یک پدر نسبت به دخترش بوده. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)دختران دیگری هم داشتند، اما درباره آنها نگفتند " بضعة منی" یا"روحی التربین جنبی"و یا"احب الناس الی"و امثال این...

امام صادق (علیه السلام) فرمودند :رسول خدا فاطمه را بسیار  می بوسید، عایشه از این کار پیغمبر ناراحت شده و بر آن حضرت ایراد می گرفت.

 

mohammad بازدید : 5 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

باغ یاس 1

یکی از مهم ترین بحث ها در محوریت حضرت زهرا سلام الله علیها موضوع فدک می باشد.

فدک، دهی است در حجاز که میان آن و مدینه دو روز راه بود (نزدیک به 160 کیلومتر) و در آن مزارع و چشمۀ آبی قرار داشت.

در آن منطقه، دژی نیز وجود داشته است که به آن "شُمرُوخ" می گفتند. امروز نام این منطقه "حائط" است که بزرگترین روستاهای نزدیک به خیبر می باشد و در آن نخل های فراوانی به چشم می خورد.

"ابن منظور" و "حُمَوی" در توصیف فدک می نویسند:در آن چشمه و درختان نخل وجود داشت.در زمین های آن، چشمۀ جوشان و نخل های زیادی بود.

 

mohammad بازدید : 2 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

باغ یاس 2

 

لیست فیء هایی که به پیامبر رسید.

1-زمین های "بنی نضیر".

تاریخ، ماجرای یهود بنی نضیر را شش ماه بعد از واقعۀ احد، در ابتدای سال چهارم بعد از هجرت می داند.(فتوح البلدان،ج1،ص18)

پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) در جهت همکاری و عدم خیانت، با یهودیان مدینه پیمان نامه ای بسته بودند. آنان با عمل نکردن به پیمان و خیانت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)- و در عین حال با عدم قبول اسلام- به کوچ و عزیمت اجباری از آن منطقه محکوم شدند.

بدین ترتیب تمام زمینهای بنی نضیر که بدون جنگ به دست آمده بود، "فیء" محسوب می شد و ملک خاص رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم" بود. (مغازی واقدی، جلد1، ص 366و طبقات ابن سعد،ج2،ص58))

 

mohammad بازدید : 4 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

باغ یاس 3

 

4-زمین های "وادی القری"

"وادی القری" سرزمینی بین خیبر و شام، که  در آن روستاها و قریه های فراوانی بود، در نتیجه به آن وادی القری یا سرزمین قریه ها و روستاها می گفتند.

 

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

باغ یاس 4

 

بخشش فدک به صدّیقه طاهره(علیها السلام) از مدارک سنّی

1-از ابو سعید خُدری: هنگامی که آیۀ "و به خویشاوندت حقّ وی را ببخش" نازل شد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فدک را به فاطمه (علیها السلام) بخشید.

 

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

قاطع ترین کلام با نامردمان1   

 

در کتاب ناسخ التواریخ دراین مورد چنین آمده است:"فاطمه ی زهرا (ص) پس از کسب اجازه ازعلی (ع) در حالی که جمعی از از زنان بنی هاشم آن مخدَره را همراهی می نمودندوارد مسجد گردید و در پشت پرده قرار گرفتند."

mohammad بازدید : 1 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 
قاطع ترین کلام با نامردمان2  
 
آنگاه با نگا ه تندی به ابو بکر گفت :
"من در روز رستاخیز گریبان تو را خواهم گرفت و حق خویش را از تو باز خواهم ستاند و آن روزی که حاکم خداست و شاهد محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است روزی که ندامت و پشیمانی بی فایده خواهد بود زود است که متوجه شوید چه کسی را عذاب آخرت خوار و ذلیل می کند."
پس ازاین احتجاج محکم باز خطاب به انصار فرمود:

 

mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 
 


 

قاطع ترین کلام با نامردمان3  

 

سوم اینکه: می گویی ارث پیغمبران اموال نیست بلکه فقط علم و حکمت و نبوت است، اگر می خواستی حدیث جعل کنی، لاأقل "نبوت، را جزو میراث پیغمبران قرارنمی دادی ، زیرا یکی از پیغمبران پدر من است و هرگز از آن حضرت نبوت به کسی به عنوان ارث انتقال نیافت، زیرا بر همه معلوم است که او خاتم پیغمبران است و پس از او پیغمبری نخواهد آمد.

صاری

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
دراین وب سایت دوست داریم برای دوستان ومردمان خونگرم روستای چهلخانه محفلی گرم صمیمی آماد کرد باشیم با تشکر از انتخاب شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 234
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 207
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 135
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 137
  • بازدید ماه : 235
  • بازدید سال : 309
  • بازدید کلی : 16,674