loading...
روستای چهلخانه
آخرین ارسال های انجمن
mohammad بازدید : 3 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 
 
یاس و کلام خدا 1
آیات قرآن از جنبه های گوناگونی قابل بررسی و توجه هستند. آیات قرآن کریم دارای شأن نزول یا سبب نزول ، ظاهر و باطن و تفسیر و تأویل هستند. گاهی سبب نزول آیه ای در شأن کسی است و یا گاهی ظاهر آن آیه مستقیما از او میگوید و گاهی نیز باطن آیه درباره موضوع یا شخص خاصی میباشد.
برای نمونه در مورد شأن نزول سوره کوثر در کتاب "در المنثور" که از کتب معتبر اهل سنت است روایتی نقل شده است که
 « از ابن عباس روايت كرده‏اند كه گفت: بزرگترين فرزند رسول خداقاسم، سپس زينب، و آن گاه عبد اللَّه، و پس از او ام كلثوم، و آن گاه فاطمه و در آخر رقيه بود، قاسم ، اولين كس از فرزندان آن جناب بود كه در مكه از دنيا رفت، و بعد از او عبد اللَّه از دنيا رفت.
 عاص بن وائل سهمى که از کفار مکه بود، گفت: نسل او قطع شد، پس او أبتر و بى عقب است، در پاسخش خداى تعالى آيات سوره کوثر را فرستاد كه خود عاص بن وائل ابتر و بدون عقب است» .( الدر المنثور ج 6 ص 403)
بنابراین در اینجا شأن نزول ، بیانگر یکی از فضائل حضرت صدّیقة طاهره سلام الله علیها که کثرت نسل آن مطهره است میباشد.
اما در بسیاری از آیاتِ دیگر ، سبب نزول یا ظاهر آیه نیست که در شأن کسی میباشد بلکه باطن آیه یا تأویل آن است که دلالت برمطلبی دارد(این مطلب میتواند دربابِ فضیلت ویا مذّمتِ شخصی باشد).
 برای مثال ، تأویل آیه شریفه ( قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعين‏)( ملک آیه 30)
مربوط به وجود نورانی حضرت امام زمان علیه السلاماست .( البرهان في تفسير القرآن ،‏5 / 450)
بحث پیرامون بطون آیات و تأویل بحثی مفصل و طولانی است که پرداختن به آن در این گفتار کوتاه نمیگنجد اما همین قدر لازم است بدانیم که بسیاری از بطون و تأویلهای آیات قرآن کریم درباره فضائل اهل بیت است.
علّامة امینی، درکتابِ شریفِ" فاطمه الزهراء" دربخشی با عنوانِ «حضرت فاطمه ازدیدگاه قرآن»، به طور مفصل وذکرمنابع وماخذ گوناگون ازهردوطریقِ اهل تسنّن وشیعه ، به بیانِ آیاتی ازقرآن که به اعترافِ اهل تسنّن وشیعه ، درباره ی آن بانوی گرانقدر نازل شده ، پرداخته است .
لازم به ذکر است آیات بیان شده در ذیل ، در شان ایشان نازل شده است ؛ پرداختن به آیاتِ بسیار دیگری که تأویل آنها ، درمنقبتِ حضرت صدّیقة زهرا سلام الله علیها می باشد ، موردِ بررسی در این نوشته قرار نگرفته است .
 
حضرت فاطمه سلام الله علیها ازدیدگاه قرآن :
الف – آیة تطهیر : (... إِنَّمايُريدُاللَّهُلِيُذْهِبَعَنْكُمُالرِّجْسَأَهْلَالْبَيْتِوَيُطَهِّرَكُمْتَطْهيراً).(احزاب 33)
«... جزاين نيست كه خداوند مى‏خواهد از شما اهل بيت هر پليدى رابزدايد و شمارابه شايستگى پاك گرداند » .
در روايت آمده كه آيه شريفه در شان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و على و فاطمه و حسن و حسين نازل شده است، و احدى در اين فضيلت با آنان شركت ندارد .
اين روايات بسيار زياد، و بيش از هفتاد حديث است كه بيشتر آنها از طرق اهل تسنّن ذکر شده است که آنان آنها را از طرق بسيارى، از ام سلمه، عايشه، ابى سعيد خدرى، سعد، وائلة بن الاسقع، ابى الحمراء، ابن عباس، ثوبان غلام آزاد شدة رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ،عبد اللَّه بن جعفر، على، و حسن بن على  كه تقريبا از چهل طريق نقل كرده‏اند .
شيعه آن را از امیر المؤمنین، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام رضا ، و از ام سلمه، ابى ذر، ابى ليلى، ابى الاسود دؤلى، عمرو بن ميمون اودى، و سعد بن ابى وقاص، بيش از سى طريق نقل كرده‏اند .
(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 465)
 
ب – آیة مباهله :( ... فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ ).(آل عمران 61)
«... پس بگو (ای پیامبر) بیایید ما و شما بافرزندان وزنانِ خود با هم به مباهله برخیزیم(یعنی در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان را به لعن وعذاب خدا گرفتار سازیم » .
هنگامی که آيه: فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ... نازل شد،
  دعا رسول اللَّه ، عليا و فاطمة و حسنا و حسينا: فقال: اللهمّ هؤلاء اهلى
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، على و فاطمه و حسن و حسين ، را صدا زد و به درگاه خداوند عرضه كرد بار خدايا اينان اهل من هستند.(صحیح مسلم ، 2/360 ؛ چاپ بیروت)
اين روايت را ترمذى هم در صحيح خود « صحیح ترمذی ، 2/300 » و احمد بن حنبل در مسند خود «مسند احمد حنبل ، 1/ 185» و سيوطى در «در المنثور» در تفسير آيه مباهله در سوره آل عمران روايت كرده‏اند.
عبد المحمود مؤلف كتاب مى‏گويد: محمد بن الحسن بن محمد بن زياد معروف به «النقاش» در تفسير خود «الشفاء الصدور» مطلبى گفته كه عين عبارت او چنين است، در ذيل آيه شريفه:( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ... ) ابو بكر گفت در خبرهاست كه ديدند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست حسن علیه السلامرا گرفته و حسين علیه السلامرا بغل كرده بودند ، على علیه السلامدر كنار او و فاطمه سلام الله علیها دنبال آنها مى‏آيند .
اين افتخار در ميان تمام پسرهاى پيامبر و اهل بيت او و امّتشان نصيب حسن و حسين گرديد و همين طور در ميان دختران پيامبر و اهل بيت او و امتش فاطمه سلام الله علیها بود كه اين افتخار را نصيب خود ساخت و همچنين اين افتخار و فضيلت از ميان تمام خويشان و نزديكان پيامبر از اهل بيت و امتش نصيب امير المؤمنين على علیه السلام شد.                  
و پيامبر او را همچون جان خود قرار داده و مى‏فرمايد:( وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ...)
مفسران و محدثان اهل تسنّن تصريح كرده‏اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر  نازل شده است و پيامبر تنها كسى را كه همراه خود به ميعادگاه برد فرزندانش حسن و حسين و دخترش فاطمه و على بودند، بنا بر اين منظور «أَبْناءَنا» در آيه منحصرا «حسن و حسين » هستند، همان طور كه منظور از «نِساءَنا» فاطمه سلام الله علیها و منظور از «أَنْفُسَنا» تنها على علیه السلامبوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل كرده‏اند.

(الطرائف-ترجمه داود الهامى/ 138، يك سند زنده براى عظمت اصحاب كسا)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دراین وب سایت دوست داریم برای دوستان ومردمان خونگرم روستای چهلخانه محفلی گرم صمیمی آماد کرد باشیم با تشکر از انتخاب شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 234
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 129
  • بازدید کلی : 16,494